Odnośniki

Fotokod z linkiem do niniejszej strony

Fotokod

Wyszukiwarka

Wyszukiwarka
-- w całym serwisie

Menu

Nawigacja

Treść strony

DODATKI MIESZKANIOWE

Kryteria:

1. Tytuł prawny

Dodatek mieszkaniowy przysługuje:

  • najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych,
  • członkom spółdzielni mieszkaniowych zamieszkującym na podstawie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego,
  • osobom zajmującym lokale mieszkalne w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom lokali mieszkalnych,
  • innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem,
  • osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny lub socjalny.

2. Dochód:

Dodatek mieszkaniowy przysługuje na podstawie tylko jednego z wyżej wymienionych tytułów. Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego, nie przekracza 175%  najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym tj. 1 477,79 złotych i 125% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym tj. 1 055,56 złotych obowiązującym w dniu złożenia wniosku.

Za dochód uważa się wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe.

Do dochodu nie wlicza m.in. się świadczeń pomocy materialnej dla uczniów, dodatków dla sierot zupełnych, jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka, dodatku z tytułu urodzenia dziecka, pomocy w zakresie dożywiania, zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków okresowych z pomocy społecznej, jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej oraz dodatku mieszkaniowego,  zapomogi pieniężnej, o której mowa w przepisach o zapomodze pieniężnej dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenie przedemerytalne albo zasiłek przedemerytalny w 2007r.

Dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego ustala się na podstawie powierzchni gruntów w hektarach przeliczeniowych i przeciętnego dochodu z 1 ha (przelicznik w 2013r.  wynosi 226,08 złotych z 1 ha przeliczeniowego).

Przez gospodarstwo domowe rozumie się lokatora samodzielnie zajmującego lokal lub lokatora, jego małżonka i inne osoby wspólnie z nim, stale zamieszkujące i gospodarujące, które swoje prawa do zamieszkiwania w lokalu wywodzą z prawa do tego lokalu.

3. Powierzchnia normatywna:

Normatywna powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego, w którym znajduje się jeden lokal mieszkalny /dom jednorodzinny/ zwana dalej " normatywną powierzchnią" w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego nie może przekraczać:

  • 35m2 - dla 1 osoby,
  • 40m2 - dla 2 osób,
  • 45m2 - dla 3 osób,  
  • 55m2 - dla 4 osób, 
  • 65m2 - dla 5  osób,
  • 70m2 - dla 6 osób, a w razie zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym większej liczby osób dla      każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5 m2.

Normatywną powierzchnię powiększa się o 15m2, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, jeżeli niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.

Dodatek mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego nie przekracza normatywnej powierzchni o więcej niż:

  • 30% albo,
  • 50% pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%..

Informacje dodatkowe:

Wysokość dodatku mieszkaniowego stanowi różnicę między wydatkami przypadającymi na normatywną powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu mieszkalnego, a kwotą stanowiącą wydatki poniesione przez osobę otrzymującą dodatek w wysokości:  15% dochodów gospodarstwa domowego - w gospodarstwie jednoosobowym , 12% dochodów gospodarstwa domowego - w gospodarstwie 2-4 osobowym, 10% dochodów gospodarstwa domowego - w gospodarstwie 5-osobowym i większym.

Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.

Dodatku mieszkaniowego nie przyznaje się, jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 2% kwoty najniższej emerytury w dniu wydania decyzji.

W wypadku stwierdzenia, że osoba której przyznano dodatek mieszkaniowy, nie opłaca na bieżąco należności za zajmowany lokal mieszkalny, wypłatę dodatku mieszkaniowego wstrzymuje się, w drodze decyzji administracyjnej do czasu uregulowania zaległości . Jeżeli uregulowanie zaległości nie nastąpi w ciągu 3 miesięcy od dnia wydania decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego wygasa.

W przypadku uregulowania należności w terminie wyżej określonym wypłaca się dodatek mieszkaniowy za okres, w którym wypłata była wstrzymana.

Dodatek mieszkaniowy wypłaca się w terminie do dnia 10 każdego miesiąca z góry.

Decyzję o przyznanie dodatku mieszkaniowego wydaje się w ciągu jednego miesiąca od

daty złożenia wniosku.

Wymagane dokumenty:

  • wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego, deklaracja o wysokości dochodu gospodarstwa domowego wnioskodawcy za okres trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku,                                      
  • w przypadku osób zatrudnionych: zaświadczenie od pracodawcy potwierdzające przychód  (przychód po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe),
  • w przypadku emerytów i rencistów: odcinki potwierdzające wysokości pobieranej renty/emerytury BRUTTO,         
  • w przypadku osób otrzymujących alimenty: wyrok sądu zasądzający alimenty, odcinki potwierdzające wysokość alimentów.                                                                      
  • jeżeli lokal nie jest wyposażony w instalację ciepłej wody, gazu przewodowego lub centralnego ogrzewania (dostarczanych z zewnętrznego źródła) należy dołączyć do wniosku rachunek za energię elektryczną za ostatni okres rozliczeniowy wraz z potwierdzeniem zapłaty,
  • jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju - orzeczenie Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o  Stopniu Niepełniopsrawnosci,      
  • w przypadku właścicieli domów jednorodzinnych i właścicieli lokali mieszkalnych do wniosku należy dołączyć: akt notarialny (ksero), rachunki za wodę, śmieci, kanalizację,
  • w przypadku najemców lub podnajemców  należy dostarczyć umowę najmu.
  • w przypadku właścicieli domów jednorodzinnych niezbędnym załącznikiem do wniosku jest zaświadczenie organu właściwego w sprawie wydania pozwolenia na budowę, potwierdzające powierzchnię użytkową, w tym łączną powierzchnię pokoi i kuchni oraz wyposażenie techniczne domu (Organ wydający: Wydział Architektury   i Ochrony Środowiska w Starostwie Powiatowym w Toruniu, ul. Towarowa 4-6) lub oświadczenie o wielkości powierzchni użytkowej, w tym łącznej powierzchni pokoi i kuchni, oraz  o wyposażenie techniczne domu. Oświadczenie, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, z  klauzulą: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do dodatku mieszkaniowego kończy się wydaniem decyzji administracyjnej, w terminie nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia wniosku.

Tryb odwoławczy:

Od decyzji w sprawie ustalenia prawa do dodatku mieszkaniowego służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego  w Toruniu, za pośrednictwem GOPS Obrowo, w terminie 14 dni od daty jej otrzymania decyzji.

Miejsce złożenia dokumentów i termin wypłaty:

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Obrowie, Budynek A Urzędu Gminy Obrowo, pok. nr 14

 Dodatek mieszkaniowy wypłacany jest  w terminie do 10 dnia każdego miesiąca z góry.

Podstawa prawna:            

  1. Ustawa z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (t.j. Dz.U. z 2013r. poz. 966),
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz. U. Nr 156, poz. 1817).  

 

   Dokumenty do pobrania:

  • wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowy,
  • deklaracja o wysokości dochodów ,
  • oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych,
  • oświadczenie o numerze rachunku bankowego,
  • druk zaświadczenia od pracodawcy,
  • oświadczenie wnioskodawcy ubiegającego się o przyznanie dodatku mieszkaniowego,
  • wniosek do starostwa o wydanie zaświadczenia o powierzchni użytkowej lokalu.

                                                                            

 

 

drukuj ()

  • autor informacji: Małgorzata Górna
    data wytworzenia: 2014-04-09
  • opublikował: Małgorzata Górna
    data publikacji: 2014-04-09 10:36
  • zmodyfikował: Małgorzata Górna
    ostatnia modyfikacja: 2014-05-29 12:26

Metryka strony

Ilość odwiedzin obecnej strony: 740
Ostatnia aktualizacja obecnej strony: 2014-05-29 12:26

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Obrowie

Aleja Lipowa 27
87-126 Obrowo

NIP: 879-207-94-57
REGON: 340854180

Dane kontaktowe

tel. +48 56 678 60 22 wew. 156
e-mail: gops_obrowo@poczta.onet.pl

Godziny urzędowania

Poniedziałek         7.15 – 15.15

Wtorek                   7.15 – 16.15

Środa                     7.15 – 15.15

Czwartek               7.15 – 15.15

Piątek                     7.15. – 14.15

 

Odnośniki

Metryka strony BIP

Licznik odwiedzin strony BIP: 60083
Ostatnia aktualizacja strony BIP: 2018-05-23 12:24

Stopka strony